Co to jest grafomotortyka?
Grafomotoryka to dla nas złożone czynności psychoruchowe, których przebieg i efekt zależą od poziomu rozwoju funkcji w nie zaangażowanych oraz ich współdziałania. O sprawności grafomotorycznej stanowią, pierwszoplanowo, koordynacja wzrokowo-ruchowa, sprawność manualna i percepcja wzrokowa. Wymaga ona zdolności naśladowania ruchów, wykonywania ruchów sekwencyjnych i precyzyjnych (lewa półkula mózgu). Sprawność rączek dziecka ma olbrzymi wpływ na poziom graficzny jego prac. Wszelkie ćwiczenia graficzne poprawiają poziom pisma i rysunków.
Ćwiczenia grafomotoryczne, dla kogo?
- dla dzieci z trudnościami w nauce pisania
- dla dzieci z obniżonym poziomem graficznym pisma
- dla dzieci z powolnym tempem pisania
- dla dzieci ze zbyt mocnym napięciem mięśniowym ręki podczas pisania
- dla dzieci z niskimi umiejętnościami manualnymi
- dla dzieci z zaburzeniami percepcji słuchowej, wzrokowej, rozwoju ruchowego, lateralizacji oraz orientacji przestrzennej.
Jaki jest cel ćwiczeń grafomotorycznych?
Celem ćwiczeń grafomotorycznych jest zwalczenie trudności dziecka w nauce pisania oraz rysowania, wyćwiczenie mięśni odpowiedzialnych za ruchy przy zadaniach manualnych i doprowadzenie płynności, rytmu oraz dokładności pisania do zadowalających efektów.
Jak rozwija się grafomotoryka?
- dziecko w wieku 3 lat:
* Przytrzymuje papier
* Przypadkowość ruchów
* Spontaniczność bazgroty, nie wychodząca poza papier
* Rysuje kreski poziome oraz pionowe
* Próbuje narysować krzyżyk
* Tworzy pierwsze wzory np. dorysowując kreski do koła (słońce)
- dziecko w wieku 4 lat:
* Kopiuje proste wzory
* Potrafi narysować postać z przynajmniej trzema częściami ciała
* Rysuje krzyżyk naśladując czynność innej osoby
- dziecko w wieku 5 lat:
* Prawidłowo trzyma ołówek
* Rysuje trójkąt i kwadrat
* Odwzorowuje proste szlaczki
* Dodaje więcej części ciała w rysunku postaci
* Rysuje dom, drzewo, samochód bez wzoru
* Maluje pędzlem, wycina nożyczkami
- dziecko w wieku 6 lat:
* Lepiej maluje i wycina (skomplikowane kształty)
* Tnie inne materiały niż papier
* Brak płynności ruchów
- dziecko w wieku 7 lat i więcej:
* Ma prawidłowy chwyt narzędzia pisarskiego
* Uczy się pisania w liniaturze
* Pismo jest mało kształtne
* Kreślenie szlaczków jest łatwiejsze
Przygotowanie ręki do pisania, czyli ćwiczenia usprawniające pracę nadgarstka oraz palców:
Ćwiczenia wspomagające najlepiej przeprowadzać w formie wspólnej zabawy. Podzielone są na kolejne części zgodne z naturalnym rytmem rozwoju sprawności manualnej, przewiduje się także, że nie powinny trwać dłużej niż 15 – 30 minut. Efekt pracy uzależniony jest w dużej mierze od systematyczności ich wykonywania, a także od przekonania dziecka, że jest to łatwe, przyjemne i ciekawe doznanie.
Przykłady ćwiczeń-zabaw poprawiających grafomotorykę dziecka:
- lekkie moczenie końcówek palców w farbie i „deszczowe stemplowanie” kartek w rytm wspólnie śpiewanych piosenek, lub w rytm wymawianych odgłosów deszczu / kap, kap – plum- plum - pac, pac… itp.;
- Wydzieranie małych kawałków papieru- np. robienie konfetti;
- Wydzieranie małych kawałków papieru i formowanie kuleczek, wylepianie obrazka uformowanymi kuleczkami;
- Przygotowanie dla dziecka tacki z bułką tartą/ kaszą manną, rysowanie w niej kształtów palcami i odgadywanie ich;
- Przyczepiamy stare gazety na przykład na drzwiach – chodzi o malowanie w pozycji stojącej. Dziecko maluje na przyczepionych gazetach jednym palcem moczonym w farbie;
- Obrysowywanie konturów prostych domowych przedmiotów w pozycji stojącej nad stołem. Dziecko samo wybiera określona przez rodzica ilość przedmiotów do zabawy. Narzędziem wskazanym do tego ćwiczenia jest mazak;
- Kreślenie linii z zachowaniem kierunku pisania (poziomo, pionowo);
- Ćwiczenia ruchowe usprawniające ruchy ręki, dłoni, nadgarstka i palców obu rąk, np. ruchy kręcenia ciasta / można wspólnie przygotować ciasto na naleśniki;
- Rysowanie mazakiem lub malowanie farbami fal, spirali, ślimaczków, kół na starych gazetach;
- Kreślenie różnymi technikami linii pionowych, poziomych oraz figur geometrycznych;
- Ćwiczenie drobnych ruchów ręki – „solenie” kaszki mannej (tartej bułki) na arkusz kolorowego papieru pokryty klejem. Zadaniem dziecka / i dorosłego / jest zasypanie równomiernie całego arkusza tak, by kaszka przykleiła się do kleju;
- Tworzenie mozaik / dowolnych kompozycji z dużych kawałków papieru – można podać kawałki przygotowane wcześniej lub polecić wydzieranie kawałków z kolorowych gazet. Pracę dziecko może uzupełnić „tajemniczymi niespodziankami”, np. patyczkami, wstążeczkami, tasiemkami itp. podanymi przez rodzica;
- Tasowanie kart, rozkładanie talii, układanie budowli z kart;
- Zapoznawanie z kierunkami: prosto w lewo / prosto w prawo na podstawie zabaw, np. posuwanie pionków po szachownicy lub „sterowanie robotem” przy budowaniu budowli klockowych;
- Na stole rozkładamy pojedyncze strony gazety. Dziecko kładzie na gazecie obie dłonie i starając się poruszać tylko palcami próbuje zgniatać ją na kulkę;
- Ugniatanie i zapełnianie plasteliną powierzchni figur geometrycznych;
- Wałkowanie i nakładanie stworzonych wałeczków plasteliny na kontury rysunków;
- Wycinanie pasków papieru wzdłuż narysowanej linii;
- Cięcie bez narysowanej linii wzdłuż krawędzi;
- Odrysowywanie przez dziecko różnych przedmiotów o kształcie koła. Gdy są już przygotowane wzory różnej wielkości kółek przystępujemy do wycinania: cięcie po łuku, wycinanie po śladzie;
- Malowanie palcami obu rąk jednocześnie. Swobodne zamalowywanie kartki/ malowanie palcami linii pionowych;
- Zamalowywanie farbami (jednym kolorem) większych płaszczyzn np. aleja w parku, szeroka jezdnia (należy pilnować kierunku ruchów ręki: góra – dół, lewa – prawa);
- Łączenie wykropkowanych linii;
- Precyzyjne kolorowanie odcinków w prostokącie;
- Domalowywanie brakujących części – wykorzystanie formy zabawowej. Na przemian (dorosły – dziecko) rysują duże konturowe rysunki tak, by zawsze brakowało widocznego elementu;
- Układanie całości z części wg wzoru, np. puzzle;
Zanim dziecko zacznie pisać, musi zdobyć naprawdę wiele umiejętności. Ważna jest koordynacja całego ciała, precyzja ruchów oraz koordynacja wzrokowo-ruchowa. Ćwiczenia manualne oraz graficzne, które ułatwią dziecku w przyszłości proces nauki pisania, wykonujemy ze wszystkimi dziećmi – tymi, które rozwijają się w normie, a także tymi, które wykazują różnego rodzaju zaburzenia.
Bibliografia:
Aneta Domagała, Urszula Mirecka- „Grafomotoryka w diagnozie logopedycznej”
https://mojprzedszkolak.pl/
Aneta Domagała- „Symptomatologia zaburzeń grafomotoryki – uwarunkowania sytuacyjne, trudności w ocenie”