TELEFON ZAUFANIA dla dzieci, młodzieży i rodziców

                                                         

 

 690 866 334 *

 

          

Informujemy, że w czasie trwania epidemii Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w Działdowie stworzyła możliwość telefonicznego bezpośredniego kontaktu z psychologami pracującymi w Poradni, dla dzieci, młodzieży i ich rodziców. Telefon czynny od poniedziałku do piątku w godzinach 13.00 – 15.00.                                                                                                                                                                        

 *Koszt zgodny z taryfą operatora.


 

Informacja

  

 UWAGA !  Praca Poradni na nowych zasadach.


SZANOWNI RODZICE I NAUCZYCIELE!!!

W związku z Rozporządzeniem MEN z dnia 29 kwietnia 2020 r.

zmieniającym rozporządzenie w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w Działdowie

z Filią w Lidzbarku

przywracają  stacjonarną formułę pracy.

 

Ze względu na w dalszym ciągu występujący stan epidemii w pierwszej kolejności wznawiamy działalność diagnostyczną, w związku z koniecznością wydawania orzeczeń i opinii niezbędnych do organizacji kształcenia dzieci i młodzieży odpowiedniego do ich potrzeb.

 

Z uwagi na zachowanie odpowiednich warunków sanitarnych, w celu uzyskania informacji o sposobie złożenia wniosków/dokumentów lub odbioru dokumentów, prosimy o wcześniejszy kontakt telefoniczny lub mailowy. Dane kontaktowe znajdziecie Państwo, na dole informacji lub w zakładce KONTAKT.

 

 

W trosce o zdrowie Państwa oraz pracowników Poradni,

prosimy o rozważenie możliwości ograniczenia

osobistego załatwiania spraw.

 

Dokumenty niezbędne do uzyskania opinii, orzeczenia wraz z załącznikami, można także (poza osobistym dostarczeniem) przesyłać listownie na adres wybranej placówki (Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w Działdowie, ul. 11 Listopada 16, 13-200 Działdowo lub Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w Działdowie Filia w Lidzbarku, ul. Jeleńska 38, 13 - 230 Lidzbark).

Wzory Wniosków i Zaświadczeń dostępne są
w zakładce DRUKI/Rodzice.

 

Zainteresowanych rodziców, opiekunów prawnych lub pełnoletnich uczniów prosimy, aby przed osobistym stawiennictwem w Poradni, telefonicznie omówić z pracownikiem zakres działań niezbędnych do wydania stosownych dokumentów.

 

W dalszym ciągu zachęcamy Państwa do korzystania  ze wsparcia specjalistów w formie zdalnej (telefonicznie, mailowo lub on-line). Po wcześniejszym umówieniu, istnieje możliwość kontaktu bezpośredniego z pracownikiem Poradni z zachowaniem, zasad bezpieczeństwa. Bardzo prosimy o zakładanie rękawiczek i maseczek ochronnych zgodnie z zaleceniem Ministra Zdrowia i Głównego Inspektora Sanitarnego.

 

Jednocześnie informujemy dzieci, młodzież i ich rodziców, że nadal istnieje, możliwość telefonicznego bezpośredniego kontaktu z psychologami pracującymi w Poradni, pod specjalnie uruchomionym numerem 690 866 334

Telefon czynny od poniedziałku do piątku w godzinach 13.00 – 15.00.

*Koszt zgodny z taryfą operatora.

 


 

 

Informujemy, że za zgodą rodziców, przywracamy możliwość prowadzenia bezpośrednich zajęć dla dzieci mających opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka

 

Zajęcia będą prowadzone z zachowaniem zasad sanitarnych.

 

Wewnętrzne procedury Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Działdowie dotyczące udziału dzieci
w zajęciach WWRD w okresie zagrożenia COVID 19, w zakładce

<PRACA PORADNI W OKRESIE EPIDEMII>

lub do pobrania poniżej

 

PROCEDURY WWRD

 


 

Sekretariat Poradni w Działdowie i Filii w Lidzbarku są czynne,

codziennie od poniedziałku do piątku w godz.: od 7:30 do 15:30

 

 

 

 

 

 Kontakty do sekretariatu Poradni w Działdowie i Filii w Lidzbarku podane poniżej.

Natomiast bezpośrednie kontakty i godziny pracy konkretnych specjalistów w zakładce

<PRACA PORADNI W OKRESIE EPIDEMII> 

 

 

 

 

Sekretariat Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej
w Działdowie

 

tel.: 23 697 62 51

e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 Skype: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

 

Sekretariat Filii Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej
w Lidzbarku

 

tel.: 23 696 12 69

e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Skype: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. lub wpisując numer telefonu 236961269 

 


INFORMACJA

 

POLSKIE TOWARZYSTWO PSYCHOLOGICZNE oddział w Olsztynie

 

Konsultant Wojewódzki w dziedzinie psychologii klinicznej

 

informują o działaniu

telefonicznej pomocy psychologicznej dla:

- personelu,

- pacjentów,

- rodzin,

- osób w kwarantannie,

- i innych, którzy odczuwają psychologiczne trudności w związku z koronawirusem.

 

 

Jeśli odczuwasz taką potrzebę zadzwoń!!!

 

730  822  320

 

Telefon jest dostępny w godzinach 9:00 – 21:00

 

Do Twojej dyspozycji są wykwalifikowani psychologowie, interwenci kryzysowi, specjaliści psychologii klinicznej, psychoterapeuci. 


 

Warsztaty z doradztwa zawodowego 27 listopad 2019 r.

W dniu 27 listopada 2019r. w Naszej Poradni odbyły się warsztaty „Innowacyjne formy pracy w doradztwie zawodowym”. W trakcie spotkania uczestnicy wymienili się swoimi doświadczeniami w codziennej pracy doradcy zawodowego oraz odbyły się warsztaty przeprowadzone przez panią Klaudię Stano - trenera fundacji Katalyst Education w Warszawie z zakresu wykorzystania platformy Mapy Karier w realizacji doradztwa zawodowego. Część warsztatowa spotkania wzbudziła duże zainteresowanie i aktywność uczestników. Petarda, Innowacyjność, „Powiało nowością, W końcu coś co wykorzystam w swojej pracy to tylko niektóre komentarze uczestników po zakończonym spotkaniu.

Z relacji uczestników wynika, iż poznane metody, narzędzia i techniki w sposób znaczący wzbogacą i uatrakcyjnią  ich warsztat pracy.

Uczestnikami szkolenia byli doradcy zawodowi szkół podstawowych i ponadpodstawowych, nauczyciele, pedagodzy, dyrektorzy szkół/placówek powiatu działdowskiego, pracownicy Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Działdowie.

Iwona Karkut

 

 


 

Konferencja rozpoczynająca rok szkolny 2019-2020

W dniu 17 października 2019 roku w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Działdowie odbyła się konferencja metodyczna realizowana przez Warmińsko-Mazurski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Elblągu, Starostwo Powiatowe  w Działdowie i Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną w Działdowie pod tytułem:

 

„Konferencja rozpoczynająca rok szkolny 2019-2020”

 

Konferencję prowadzili konsultanci W-M ODN w Elblągu:

 

Marlena Szwemińska – konsultant ds pedagogiki specjalnej, integracji i edukacji włączającej

 

Tomasz Szuszkiewicz – konsultant ds wychowania fizycznego

 

W program konferencji ujęto następujące zagadnienia:

1. Organizacja szkolnych wycieczek turystyczno-krajoznawczych w świetle nowych przepisów prawa oświatowego – Tomasz Szuszkiewicz

2.  Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole ogólnodostępnej – Marlena Szwemińska

3. Wspieranie uczniów z chorobami przewlekłymi w kontekście edukacji włączającej - Wojciech Lipka – Dyrektor PPP w Działdowie

 

Odbyły się również warsztaty tematyczne:

1. „Wdrażanie nowej podstawy programowej z wychowania  fizycznego w czteroletnim liceum i pięcioletnim technikum” - warsztaty dla nauczycieli wychowania fizycznego – T. Szuszkiewicz

2. „Uczeń ze spektrum autyzmu i zespołem Aspergera w szkole ogólnodostępnej” -  warsztaty dla  nauczycieli i specjalistów pracujących z uczniami ze SPE – M. Szwemińska

 

Była to pierwsza z planowanych konferencji w Naszej placówce w tym roku szkolnym.

 

Zapraszamy na kolejne wydarzenia w Poradni.

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

Odyseja Umysłu 2019

Kolejny raz przez kilka miesięcy w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Działdowie trwały przygotowania do udziału w programie edukacyjnym „Odyseja Umysłu”, którego celem jest twórcze rozwiązywanie problemów.

Drużyna reprezentująca nasz rejon składała się z siedmiu uzdolnionych uczniów szkół podstawowych powiatu działdowskiego. Udział uczniów w programie był wspierany przez szkoły podstawowe, Powiat Działdowski oraz rodziców, których dzieci uczestniczyły
w projekcie. Opiekę nad zespołem sprawował trener – psycholog poradni Natalia Szramka.

 

Drużyna wybrała jedno spośród pięciu dostępnych zadań (czyli Problemów Długoterminowych), po czym przez kilka miesięcy na terenie poradni samodzielnie projektowała, przygotowała i udoskonalała jego rozwiązanie. Uczestnicy analizowali i zastanawiali się, jak można sobie z nim poradzić. Następnie połączyli to w 8- minutowe przedstawienie, które mieli możliwość zaprezentowania na konkursie. Eliminacje regionalne odbyły się 24 lutego 2019 roku w Warszawie. Udział wzięło 82 drużyn z województw: mazowieckiego, podlaskiego, lubelskiego oraz warmińsko-mazurskiego.

W tym roku grupa „Odyseuszy” współzawodniczyła z 12 innymi zespołami ze swojej kategorii wiekowej, które również wybrały to zadanie. Tematem przedstawienia była ,,W pracowni mistrza Leonarda” . Podczas konkursu zespół musiał także zmierzyć się z Problemem Spontanicznym – niepowtarzalnym zadaniem – niespodzianką, którego treści nie znał do ostatniej chwili, a rozwiązanie tworzył w zaledwie kilka minut.

 

Uczestnicy, którzy reprezentowali Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną w Działdowie łączyli w praktyce wiedzę i wyobraźnię, łamiąc schematy i przyzwyczajenia. Uczyli się rozwiązywać problemy samodzielnie i nieszablonowo. Praca w zespole umożliwiła nie tylko rozwijanie umiejętności społecznych, ale również rozbudzanie w sobie odpowiedzialności za własne decyzje. Każdy etap projektu dostarczył Odyseuszom wielkich doznań i planów na następną fantastyczną przygodę.


Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Działdowie

 

 

 

Cała fotorelacja z finałowego występu w Galerii!


 

Terapia ręki

Informujemy, że w naszej placówce realizujemy zajęcia wspierające i korygujące rozwój tzw. motoryki małej i praksji.            W ramach realizacji tych celów pracownicy poradni prowadzą zajęcia związane z „terapią ręki”.

 

TERAPIA RĘKI

 

 

 

Na czym polega Terapia Ręki?

Ręka, jako wyspecjalizowany narząd, odpowiedzialna jest w naszym ciele za wiele funkcji. Jej doskonałość polega na tym, że służy nam jako silne narzędzie do popychania, podnoszenia, siłowania się, a jednocześnie potrafi wykonywać bardzo precyzyjne i skomplikowane ruchy, jak szycie czy pisanie.

Tak szeroka specjalizacja kończyn sprawia, że to w głównej mierze ich sprawność decyduje o poziomie funkcjonowania każdego człowieka. To, co czyni nasze ręce i dłonie jest czymś niezwykle wyjątkowym i fascynującym, to rozwój kory mózgowej i skomplikowany mechanizm nerwowy. Dzięki niemu jesteśmy w stanie zapoczątkować ruch, kontrolować jego trwanie, koordynować i płynnie zakończyć.

 

Dla kogo przeznaczona jest terapia ręki?

Dla dzieci, które:

   - nie lubią rysować,

   - mają kłopoty z cięciem, lepieniem, z nauką czynności samoobsługi (ubieranie, wiązanie sznurowadeł, zapinanie guzików itp.),

   - kreślą niedokładne szlaczki, literki,

   - nieprawidłowo trzymają ołówek, ściskają go za lekko, lub za mocno,

   - wykonują czynności wymagające dużej precyzji zbyt wolno lub za szybko i niedbale,

   - nie lubią dotykać nowych i różnorodnych faktur.

 

Jaki jest cel Terapii Ręki?

Celem terapii ręki jest poprawa sprawności ruchowej całej kończyny górnej; udoskonalenie sprawności manipulacyjnej ręki; wykonywanie kontrolowanych i precyzyjnych ruchów palców; doskonalenie umiejętności chwytu; doskonalenie pisania; praca nad koordynacją pomiędzy dłońmi; wspomaganie utrzymywania prawidłowej postawy i poprawa koncentracji.

 

Jak można pracować z dzieckiem w domu?

Musimy pamiętać, że przed rozpoczęciem ćwiczeń z motoryki małej ważna jest stymulacja motoryki dużej (ogólna sprawność ruchowa), czyli bieganie, skakanie, pokonywanie przeszkód, gra w klasy, gra w piłkę, rzucanie do celu itp. Nie możemy wymagać od dziecka, które np. nie potrafi złapać piłki, aby sprawnie narysowało szlaczek.

Praca, a w zasadzie zabawa, odbywa się według określonego schematu. Bardzo ważna jest kolejność wprowadzanych zadań i ćwiczeń.

 

 

Najpierw zaczynamy od wzmacniania mięśni brzucha i grzbietu np.:

- skłony,

- przysiady,

- brzuszki,

- turlanie się,

- w leżeniu na brzuchu: pływanie na sucho, odpychanie piłki, czołganie,

- rysowanie nogami po ścianie.

 

Potem wykonujemy ćwiczenia rozmachowe np.:

- kreślenie w powietrzu dużych, płynnych, swobodnych ruchów w kształcie fal i ósemek (lot ptaka, szum drzew, itp.),

- kreślenie kredą na tablicy, węglem na dużych arkuszach, palcem lub patykiem na tacach z kaszą manną lub innym sypkim            materiałem obszernych  swobodnych ruchów,

- pogrubianie konturów przy zastosowaniu dużego pędzla, mazaków, kolorowej kredy itp.,

- zamalowywanie dowolnej przestrzeni dużych płaszczyzn farbami, kredą, węglem, tworzenie kolorowych krat,

- zamalowywanie określonej przestrzeni np. pól kwadratów, kół, prostokątów, dużych obrazów konturowych (od lewej, do prawej),

- zrzucanie woreczków z ramion,

- mycie okien, odkurzanie, zamiatanie,

- układanie liter i cyfr z ciała,

- dotykanie jak najwyższej półki,

- turlanie piłki po ciele dziecka,

- zwroty w określonym kierunku – w prawo, w lewo, w tył,

- zabawy ze skakanką, grę w gumę.

 

Następnie wykonujemy ćwiczenia manualne np.:

- gra w kręgle,

- kozłowanie piłki,

- rzucanie na odległość,

- składanie ubrań,

- czesanie włosów,

- mycie naczyń, zabawek,

- wycieranie kurzu,

- przeciąganie liny,

- nazywanie i wskazywanie części ciała,

- rzucanie kostką do gry,

- otwieranie i zamykanie drzwi kluczem,

- nawijanie nitki na kłębek,

- owijanie sznurka, skakanki na dłoni przez obroty nadgarstka,

- przekładanie z ręki do ręki,

- zakręcanie, odkręcanie kranów, nakrętek,

- czynności samoobsługowe (np. nabieranie na widelec).

 

Po tym zajmujemy się ćwiczeniami manipulacyjnymi np.:

- konstruowanie i budowanie z klocków,

- układanie puzzli,

- nawlekanie koralików na nitkę,

- gra w bierki,

- wycinanie nożyczkami po śladzie,

- stemplowanie,

- malowanie farbami (zamiast pędzla używamy placów) po papierze,

- obrysowanie różnych przedmiotów np.: własnej dłoni, szablonów, klocków,

- ćwiczenie kaligrafii,

- zabawy tzw. gniotkami,

- przewlekanie sznurowadeł,

- przypinanie bielizny klamerkami do sznurka,

- zbieranie drobnych elementów takich jak groch, fasola palcami jak pęsetą,

- zwijanie kuleczek z bibuły (zabawa w śnieg lub deszcz),

- lepienie z plasteliny kształtów wymagających wałkowania całą dłonią, a następnie palcami wskazującymi.

 

Nie bójmy się powierzać swoim pociechom obowiązków domowych, które są świetną terapią ręki. Oczywiście obowiązki domowe muszą być dopasowane do wieku dziecka. Dzięki różnym zadaniom do wykonania (np. odkurzanie, zamiatanie, ścieranie kurzu, ścielenie łóżka) dzieci uczą się również co to obowiązek, szacunek, zaradność i wdzięczność.


Zabawę kończymy relaksem. Jest to część, w trakcie której należy dać dziecku odpocząć w wybrany przez niego sposób. Może to być np. posłuchanie muzyki relaksacyjnej To moment dla dziecka, w trakcie którego dajemy odpocząć zmęczonym mięśniom.

 

Przed przystąpieniem do zadań wykonywanych przy biurku pamiętajmy o prawidłowej postawie, czyli:

Prostych plecach dziecko nie powinno się garbić. Dlatego wysokość biurka i krzesła powinna być odpowiednio dobrana do wzrostu malucha. W domu sprawdzą się meble z regulowaną wysokością.

Stopach opartych o ziemię.

Kolanach ugiętych pod kątem 90 stopni.

Opartym odcinku lędźwiowym i piersiowym dolnym.

Przedramionami opartymi na biurku – prawidłowe ułożenie rąk to swobodnie oparte i ugięte pod kątem 90 stopni w łokciach kończyny górne, a także  łokcie wystające poza blat. Jeżeli dziecko unosi barki do góry, może to oznaczać, że biurko jest zbyt wysokie.

Głowie lekko pochylonej nad stołem odległość oczu od długopisu powinna wynosić około 30-35 cm. Dziecko nie powinno być zgarbione i wyraźnie  pochylone nad zeszytem.

           

 

Bibliografia:

1. „Terapia ręki” Wioletta Bartkiewicz, Aneta Giczewska

2. Dbam-o-siebie.pl

 


 

Edukacja włączająca

 

Dnia 7 lutego 2019 r. w Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej w Działdowie odbyło się forum dyskusyjne dotyczące upowszechnienia edukacji włączającej w placówkach ogólnodostępnych. W spotkaniu udział wzięli przedstawiciele władz samorządowych, wizytator kuratorium oświaty, dyrektorzy i nauczyciele placówek oświatowych z powiatu Działdowskiego oraz pracownicy Poradni. Forum poświęcone było omówieniu spraw związanych ze wsparcia szkół ogólnodostępnych w realizacji zadań związanych z kształceniem uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w tym uczniów z chorobami przewlekłymi poprzez upowszechnianie edukacji włączającej w placówkach. Uczestnicy spotkania wypracowali wiele konstruktywnych rozwiązań, forum to stanowiło początek cyklu spotkań poruszających temat edukacji włączającej.                              

Więcej zdjęć z tego spotkania,w galerii.