ĆWICZENIA ANALIZATORA WZROKOWEGO

 

Należy pamiętać, że czytanie dla dziecka z trudnościami rozwojowymi jest bardzo trudną sztuką, Ćwiczenia muszą przynosić mu sukces jeśli chcemy, by dziecko chętnie je podejmowało. To ma być „zabawa” z rodzicem w wyrazy. Można na przykład dokładać wyrazy naprzemienne (raz rodzic raz dziecko), by pomóc mu w motywowaniu się do pracy ). Można kolorowe karteczki rozsypanki odwrócić, tak by nie było widać napisów i losować je w trakcie ćwiczenia- dzieci lubią niespodzianki i elementy zaskoczenia. Uwaga - w czasie ćwiczenia robicie Państwo tylko  JEDEN tekst. Lepiej mało i krotko  ale często.

 

 
                                                                                                       Ćwiczenia do pobrania                                                                                                                        

                                                       

                                                                                                                            Opracowała: Justyna Burzyńska, pedagog  FPP-P w Lidzbarku

          


  

 

 

Procesy poznawcze dziecka

 

Jak usprawniać procesy poznawcze dziecka

oraz wzbogacać jego wiadomości o otaczającym świecie?

 

Dostarczać informacje na temat rodziny, miejsca zamieszkania, wykonywanej pracy.

 

Zaznajamiać z najbliższym otoczeniem, miastem, ulicą, na której mieszka dziecko, obiektami kulturowymi.

 

Prowadzić rozmowy na różne tematy, zadawać pytania odtwórcze, problemowe i oczekiwać rozwiniętych wypowiedzi.

 

Czytać dziecku książki, a następnie prowadzić rozmowy dotyczące ich treści, zadawać pytania o postaci, fakty, sytuacje

co pozwoli sprawdzić rozumienie tekstu.

 

Rozwiązywać zagadki.

 

Prowadzić zabawy w oparciu o zabawki dydaktyczne, które rozwijają myślenie.

 

Zadawać pytań typu: Co trzeba zrobić żeby… np. upiec ciasto, zrobić sobie kanapkę?

(dziecko  wymienia następujące po sobie czynności).

 

Wykorzystywać układanki obrazkowe tworzące historyjkę.

 

Prowadzić zabawy uczące: klasyfikacji rozpoznawania podobieństw i różnic, tworzenia zbiorów,

liczebników porządkowych, dodawania i odejmowania.

 

 

 

                                                                                                                                                                   Opracowała Justyna Burzyńska, pedagog FPP-P w Lidzbarku

 


 

 

Jak rozwijać funkcje wzrokowe dziecka?

 

Pobierz


 

Jak rozwijać funkcje słuchowe dziecka?

Pobierz


 

Jak doskonalić umiejętności koncentracji uwagi?

       Pobierz


 

 

Jak usprawniać rozwój motoryczny dziecka?

(motoryka duża)

Pobierz


 

Rozwój emocjonalny dziecka

 

Jakie postępowanie, wpływa na prawidłowy rozwój emocjonalny dziecka

i jego kontakty społeczne?

 

Życzliwy stosunek do dziecka.

 

Cierpliwe wysłuchiwanie dziecka.

 

Sprawianie dziecku przyjemności.

 

Rozpoznawanie potrzeb dziecka i ich zaspokajanie.

 

Wyjaśnienie norm i zasad obowiązujących w życiu społecznym.

 

Dostarczanie informacji jak się należy zachować w sytuacji konfliktu

z drugim dzieckiem.

 

Organizowanie urodzin w towarzystwie dzieci z przedszkola i sąsiedztwa.

 

Właściwe reagowanie na złość, smutek i inne negatywne emocje.

 

Ustalenie i egzekwowanie (przyjazne) norm i zasad społecznych.

 

Chwalenie dziecka za wykonane prace, polecenia, współdziałanie.

 

Umożliwienie kontaktu z innym dzieckiem poza przedszkolem, stwarzanie warunków do wspólnych zabaw.

 

                                                                                      

Opracowała Justyna Burzyńska, pedagog FPP-P w Lidzbarku